MODULE 4 OVERVIEW
APERÇU DU MODULE 4
MODULE CHECK IN
What are some of the roles people can play in the fight for racial justice? How does STEM and Computer Science support those roles? With the theme, every person/part has a purpose, students also learn about song structure and learn how to code sections with custom functions.
OBJECTIVE
Students will discover the various roles people can play in the fight for racial justice and dissect Pharrell's song structure and begin to plan/code the different parts of their song.
DOWNLOADABLE RESOURCES
ENREGISTREMENT DU MODULE
Quels sont les rôles qui peuvent être joués dans la lutte pour la justice raciale ? Comment STEM et l'informatique peuvent-ils appuyer ces rôles ? Dans le cadre de cette thématique, chaque personne/partie a un but, les élèves apprennent également la structure des chansons et apprennent à coder des sections avec des fonctions personnalisées.
OBJECTIF
Les élèves pourront découvrir les différents rôles que les gens peuvent jouer dans la lutte pour la justice raciale. Les élèves pourrontdécortiquer la structure de la chanson de Pharrell et commencer à planifier/coder les différentes parties de leur chanson.
RESSOURCES
MAKE BEATS
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Sections are related musical units consisting of multiple measures. Each section expresses an idea or feeling
A song is a musical composition with an arrangement in sections. One of the most popular song structures is the verse/chorus.
Transitions are short passages of music that combine musical sections
Verses complete the body of the song and provide variety between repeated choruses. Verses generally share the same melody (with slight variations), but different lyrics
The chorus is the section of the song that has the same lyrics and melody repeated throughout the song between verses. This is your “Earworm” --what is most memorable from your song.
LEARN CODE
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Custom functions are written by the programmer to accomplish a specific task, often a task that must be done more than once. In EarSketch, you can use a custom function to code sections as an efficient way to create song structure.
A custom function to define a section will have two parameters - startMeasure and endMeasure
PROMOTE EQUITY
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There are a variety of ways to act, advocate, and be an activist for racial justice. You can fight for racial justice in a variety of ways.
An Ally is a person who recognizes their privilege based on race, class, gender, etc. and is committed to work in unity with oppressed groups in the fight for social justice.
An Activist is a person who uses their voice and power to promote specific political and/or social changes in policies and practices.
FAIRE DES BATTEMENTS
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Les sections sont des unités musicales apparentées composées de mesures multiples. Chaque section exprime une idée ou un sentiment.
Une chanson est une composition musicale avec un arrangement en sections. L’une des structures de chansons les plus populaires est le couplet/refrain.
Les transitions sont de courts passages de musique qui permettent de changer de section musicale
Les couplets complètent le corps de la chanson et apportent de la variété entre les refrains répétés. Les couplets partagent généralement la même mélodie (avec de légères variations), mais des paroles différentes.
Le refrain est la section de la chanson dont les paroles et la mélodie sont répétées tout au long de la chanson entre les couplets. C’est cet air qui «reste dans la tête», la partie la plus mémorable de la chanson.
APPRENDRE LE CODE
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Les fonctions personnalisées sont écrites par le programmeur pour accomplir une tâche spécifique, souvent une tâche qui doit être effectuée plus d’une fois. Dans EarSketch, vous pouvez utiliser une fonction personnalisée pour coder des sections afin de créer la structure d’une chanson.
Une fonction personnalisée pour définir une section aura deux paramètres : startMeasure et endMeasure.
PROMOUVOIR L'ÉQUITÉ
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Il existe plusieurs façons d’agir, de défendre et de militer pour la justice raciale. Vous pouvez vous battre pour la justice raciale de différentes manières.
Un allié est une personne qui reconnaît ses privilèges fondés sur la race, la classe sociale, le genre, etc., et qui s’engage à travailler conjointement avec les groupes opprimés dans la lutte pour la justice sociale.
Un militant est une personne qui utilise sa voix et son pouvoir pour promouvoir des changements politiques et/ou sociaux spécifiques dans les mesures politiques et les pratiques.
Create procedures with parameters to organize code and make it easier to reuse (6-8)
Create prototypes that use algorithms to solve computational problems by leveraging prior student knowledge and personal interests.
Construct solutions to problems using student-created components, such as procedures, modules and/or objects. (11-12)
Use and adapt classic algorithms to solve computational problems (11-12)
Créer des procédures avec des paramètres pour organiser le code et le rendre plus facile à réutiliser. (6-8)
Créer des prototypes qui utilisent des algorithmes pour résoudre des problèmes de calcul en tirant parti des connaissances préalables des élèves et de leurs intérêts personnels.
Concevoir et développer de manière itérative des artefacts informatiques à des fins pratiques, d’expression personnelle ou pour traiter un problème de société en utilisant des événements pour donner des instructions (9-10)
Utiliser et adapter des algorithmes classiques pour résoudre des problèmes de calcul (11-12)
Complete all student work in the notebook as a student:
Review the OUTKAST Imagination Rubric, read the Verse 2 lyrics, and watch the video, Verse 3 (Part 1) - Decoded.
Watch the video on Song Structure.
Here is an additional tutorial on Song Structure
Review the EarSketch platform. Practice writing a custom function and calling that function.
Duplicate the Day 4 Exit Ticket Form to prepare for class.
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The Teacher Guide follows the Student Workbook
Day 4 includes pages 16-18 of the Student Workbook
Print and distribute (or post in online resources/Google Classroom) “Your Voice is Power” Student Workbook
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All students will need to have access to a computer with an internet connection. EarSketch will not work on mobile devices. The site earsketch.gatech.edu will need to be whitelisted by your district IT department.
AWESOME! LOOKS LIKE YOU ARE READY TO TEACH MODULE 4!
Effectuez tous les travaux des élèves en tant qu’élève:
Passez en revue la rubrique OUTKAST Imagination, lisez les paroles du Couplet 2 et regardez la vidéo Analyse du Couplet 3 Partie 1.
Regardez la vidéo sur la structure des chansons.
Voici un autre tutoriel sur la structure des chansons.
Revoyez la plateforme EarSketch. Entraînez-vous à écrire une fonction personnalisée et à l’appeler.
Dupliquez le formulaire de ticket de sortie du Jour 4 en vue du cours
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Imprimez et distribuez (ou publiez dans les ressources en ligne/Google Classroom) le cahier d’exercices de l’élève «Your Voice is Power» («Le pouvoir de ta voix»)
Le guide de l’enseignant suit le cahier de l’élève.
Le jour 4 comprend les pages 16 à 18 du cahier d’exercices de l’élève.
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Tous les élèves devront avoir accès à un ordinateur avec une connexion Internet. EarSketch ne fonctionne pas sur les appareils mobiles. Le site earsketch.gatech.edu devra être mis sur liste blanche par le service informatique de votre département.
SUPER ! ON DIRAIT QUE VOUS ÊTES PRÊT À ENSEIGNER LE MODULE 4 !
RECOMMENDED PACING
0 - 10 minutes: Engage - Lyric Analysis
10 - 25 minutes: Explore - Allies and Activists
25 - 38 minutes: Explain - Song Structure
38 - 55 minutes: Elaborate - Code Custom Functions
55 - 60 minutes: Evaluate - Exit Ticket
CADENCE RECOMMANDÉE
0 - 10 minutes: Se Lancer - Analyse des Paroles
10 - 25 minutes: Explorer - Alliés et Militants
25 - 38 minutes: Expliquer - Structure de la Chanson
38 - 55 minutes: Élaborer - Programmer des Fonctions Personnalisées
55 - 60 minutes: Évaluer - Ticket de Sortie
LESSON
LEÇON
WELCOME BACK!
Today is Day 4 of the Your Voice Is Power Learning Experience. We will continue to investigate how music, computer science, and entrepreneurship are pathways to promote racial equity, and you’ll continue to gain skills to help you code your final song for the competition.
Today, you will get to meet a few more activists/allies and see how everyone can play a part in the movement toward racial equality. You’ll also get a chance to examine the different parts of a song. Whether it’s a song or a movement, every part (or person!) has its purpose!
GETTING STARTED
To warm up today, read through Pharrell’s third verse. For each set of lines, write if this line describes a builder (something that helps) or barrier (something that hurts) for Black Entrepreneurship. Explain WHY you think that. Then, answer the questions that follow.
Listen to Verse 3 in Entrepreneur.
Decode Pharrell's Message in your Student Workbook.
Does the verse symbolize a barrier (hurts) or builder (helps) for Black entrepreneurship? What principles from OUTKAST Imagination do you see in this verse? What message is Pharrell sending in this verse? Why would he put this at the end of the song?
TIP
Need a reminder of what the OUTKAST Imagination Rubric is? Click to see the rubric.
Open-minded thinking: Mining for contemplation
Uprightness: Choosing to do the right thing... even when it's unpopular
Truth, Transparency: Awareness -- social, cultural, political, economic, and spiritual awareness. Stay Woke.
Kinship: Knowledge of self, others, society, and spirit
Accountability: Responsibility to self and others
Sequence: Recognizing the order of things
Teach Love: Righteousness
VERSE
Uh, lies told to you, through YouTubes and Hulus
Shows with no hues that look like you do
Black Twitter, what's that? When Jack get paid, do you?
For every one Gucci, support two FUBUs
Sippin' crip-a-Cola consumer and a owner, uh
'Til we all vertically integrated from the floor up
D'Usse pourer, sip Ace 'til I throw up
Like gang signs 'cept I bang mines for both ya
Student Workbook page 20
DECODE THE MESSAGE
Does this symbolize a barrier (hurts) or builder (helps) for Black entrepreneurship?
What principles from OUTKAST Imagination do you see in this Verse?
What message is Pharrell sending in this verse? Why would he put this at the end of the song?
Share your analysis with the class!
LYRIC REVEAL
Before we move on, let's see what Dr. Wilson would say about these lyrics!
Entrepreneur Breakdown - Verse 2 Part 1
2:39
BONJOUR À TOUS ET À TOUTES!
Aujourd’hui, c’est le quatrième jour de l’expérience d’apprentissage “Your Voice Is Power”. Nous continuerons à étudier comment la musique, l’informatique et l’entrepreneuriat sont des voies pour promouvoir l’équité raciale, et vous continuerez à acquérir des compétences pour vous aider à coder votre chanson finale pour le concours.
Aujourd’hui, vous allez découvrir quelques autres militants/alliés et voir comment chacun peut jouer un rôle dans le mouvement vers l’équité raciale. Vous aurez également l’occasion d’étudier les différentes parties qui composent une chanson. Que ce soit une chanson ou un mouvement, chaque partie (ou personne!) est utile!
SE LANCER
«Pour commencer l’atelier du jour, lisez le troisième couplet de Pharrell. Pour chaque ensemble de vers, indiquez si le vers décrit un facteur de développement (quelque chose qui aide) ou un obstacle (quelque chose qui nuit) aux entrepreneurs noirs. Expliquez pourquoi vous pensez cela. Ensuite, répondez aux questions suivantes.»
Écoute la première partie du troisième couplet
Décoder le message de Pharrell et réponds aux questions 1 à 4 ci-dessous.
Est-ce que ceci symbolise un obstacle (quelque chose qui nuit) ou un complice (quelque chose qui aide) pour les entrepreneurs/entrepreneuses noir(e)s? Quels principes du modèle OUTKAST IMAGINATION aperçois-tu dans ce couplet? Quel message est-ce que Pharrell veut transmettre avec ce couplet? Pourquoi a-t-il décidé de placer ce message à la fin de la chanson?
ASTUCE
Besoin d'un rappel de ce qu'est la rubrique Imagination d'OUTKAST ? Cliquez pour afficher la rubrique ?
Ouverture d’espirit - Contempler sans jugement
Honnêteté - Choisir de faire ce qui est juste, même si ce n’est pas bien vu
Vérité, transparence - Prise de conscience sociale, culturelle, politique, économique e spirituelle. Rester éveillé, a l’écoute (woke).
Sentiment d’appartenance - Connaissance de soi, d’autrui, de la société et de l’esprit.
Responsabilité - Responsabilité envers soi-même et envers autrui.
Séquence - Reconnaitre l’ordre des choses.
Enseigner l’amour - Entre vertueux / vertueuse
COUPLET
Uh, lies told to you, through YouTubes and Hulus
Shows with no hues that look like you do
Black Twitter, what's that? When Jack get paid, do you?
For every one Gucci, support two FUBUs
Sippin' crip-a-Cola consumer and a owner, uh
'Til we all vertically integrated from the floor up
D'Usse pourer, sip Ace 'til I throw up
Like gang signs 'cept I bang mines for both ya
Carnet de l'élève page 21
DÉCODER LE MESSAGE
Est-ce que ceci symbolise un obstacle (quelque chose qui nuit) ou un complice (quelque chose qui aide) pour les entrepreneurs/entrepreneuses noir(e)s?
Quels principes du modèle OUTKAST IMAGINATION aperçois-tu dans ce couplet?
Quel message est-ce que Pharrell veut transmettre avec ce couplet? Pourquoi a-t-il décidé de placer ce message à la fin de la chanson?
Partagez vos réponses avec toute la classe!
EXPLICATION DES PAROLES
Avant d’aller plus loin, voyons ce que le Dr Wilson dirait au sujet de ces paroles!
Analyse du Couplet 3 Partie 1
2:39
PROMOTE EQUITY
Tomorrow, you will get to code and create your song to promote equity. No matter who you are or where you come from, you can participate in the fight to promote equity in our world. There are a variety of ways to act, advocate, and be an activist for racial justice. You can fight for racial justice in a variety of ways.
EVERYONE
can
PLAY A PART
in the work to promote equity.
YOU
can
FIGHT FOR RACIAL JUSTICE
in a variety of ways.
Today, we’ll explore a variety of computer scientists in particular who are using their work in computer science as a platform or means of tackling racial justice! Some of the people you meet today are activists and some are allies. Let’s learn what both of those are before we meet today’s featured entrepreneurs.
Define ally and activist and write the terms in your Student Workbook.
Student Workbook page 21
DEFINITION
TERM
ALLY
A person who recognizes their privilege based on race, class, gender, etc. and is committed to work in unity with oppressed groups in the fight for social justice.
Click to reveal the term
ACTIVIST
A person who uses their voice and power to promote specific political and/or social changes in policies and practices.
Click to reveal the term
Now, we are going to meet a few different allies and activists who use computer science to promote equity! We’ll be split into different groups and tasked with studying the computer scientist you’ve been assigned, noting 2 important facts about their lives and work and presenting your findings back to the entire class.
Similar to the day prior, take the time to quickly divide students into groups and assign an entrepreneur profile to each group. Together students will note important facts about each person and discuss questions about each of their beliefs and mindsets.
Why are they considered an entrepreneur? How do they fight for social justice? How do they use computer science to make positive social impact? What may motivate him/her/them to do so based on what you've read/listened to?
GROUP
NAMES
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PROFILE
Nunnally Twins
Kezia Williams
Diana Jue & Jack Stenson
Matt Wisdom
Lisa Skeete Tatum
Libby Fischer
Everette Taylor
Ben Ishfin & Leah Lykins
Jonathan Chin
Jake Parway
Discuss with your group and complete the following questions in your Student Workbook.
Student Workbook page 21
DISCUSSION QUESTIONS
I selected ________________________________________________
Why is your selected person(s) considered an "entrepreneur"?
How do they fight for social justice?
How do they use computer science to make a positive social impact?
What may motivate him/her/them to do so based on what you've read / listened to?
Let's all come back together as a whole group and share a quick introduction to your entrepreneur and how they fight for social justice.
PROMOUVOIR L’ÉQUITÉ
Demain, vous allez devoir coder et créer votre chanson pour promouvoir l’équité. Peu importe qui vous êtes et d’où vous venez, vous pouvez participer à la lutte pour promouvoir l’équité dans notre monde. Il existe plusieurs façons d’agir, de défendre des droits et de militer. Vous pouvez vous battre pour la justice raciale de différentes manières.
CHACUN
peut
JOUER UN RÔLE
dans le travail de promotion de l'équité.
VOUS
pouvez
LUTTER POUR LA JUSTICE RACIALE
de différentes manières.
Aujourd’hui, nous allons explorer une catégorie d’informaticiens en particulier qui utilisent leur travail comme moyen de lutte pour la justice raciale! Certaines des personnes que vous allez découvrir aujourd’hui sont des militants et d’autres sont des alliés. Découvrons ces deux termes avant de rencontrer nos entrepreneurs du jour.
Enregistrez les termes clés dans votre classeur d'élève.
Carnet de l'élève page 23
DÉFINITION
TERME
ALLIÉ
Une personne qui reconnaît le privilège qui lui est accordé en fonction de sa race, sa classe sociale, son genre, etc., et qui s’engage à travailler conjointement avec les groupes opprimés dans la lutte pour la justice sociale.
Cliquez pour montrer le terme
MILITANT
Une personne qui utilise sa voix et son pouvoir pour promouvoir des changements précis de nature politique et/ou sociale dans les pratiques et politiques de diverses institutions.
Cliquez pour montrer le terme
Maintenant, nous allons pouvoir faire la connaissance de quelques alliés et militants qui utilisent l’informatique pour promouvoir l’équité! En groupes, vous devrez vous renseigner sur l’informaticien qui vous a été assigné, noter deux faits importants à connaître sur sa vie et son travail, et présenter vos conclusions à toute la classe.
Comme la veille, prenez le temps de diviser rapidement les élèves en groupes et attribuez un profil d’entrepreneur à chaque groupe. Ensemble, les élèves noteront les faits importants concernant chaque personne et discuteront des questions relatives à chacune de leurs convictions et de leurs mentalités.
Pourquoi la personne que tu as choisie est-elle considérée comme un(e) « entrepreneur/entrepreneuse »? De quelle manière lutte-t-elle pour la justice sociale? De quelle manière utilise-t-elle l’informatique pour exercer une influence positive sur la société? Selon ce que tu as lu/entendu, qu’est-ce qui la motive dans cette démarche?
GROUPE
NOMS
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PROFIL
Nunnally Twins
Kezia Williams
Diana Jue & Jack Stenson
Matt Wisdom
Lisa Skeete Tatum
Libby Fischer
Everette Taylor
Ben Ishfin & Leah Lykins
Jonathan Chin
Jake Parway
Discutez avec votre groupe et répondez aux questions.
Carnet de l'élève page 23
QUESTIONS ET PISTES DE DISCUSSION
Défenseur(e)s en vedette ________________________________________________
Pourquoi la personne que tu as choisie est-elle considérée comme un(e) «entrepreneur/entrepreneuse»?
De quelle manière lutte-t-elle pour la justice sociale?
De quelle manière utilise-t-elle l’informatique pour exercer une influence positive sur la société?
Selon ce que tu as lu/entendu, qu’est-ce qui la motive dans cette démarche?
Rassemblons-nous la classe pour faire une présentation rapide de leur entrepreneur et
de la façon dont il ou elle lutte pour la justice sociale.
SONG STRUCTURE
In the same way we’ve seen that every person plays a part, we will also learn how every part of a song plays a part. I am going to open up (Choose an example student)’s “Your Voice is Power Script” in EarSketch. When I run their script, listen to the code. As you listen, think about the music and these questions:
Does the code sound like a song you might hear on the radio/YouTube? If it doesn’t, what is missing?
What makes up a song/musical composition? What makes a piece of music a composition rather than a few beats strung together?
The major difference between your code and a musical composition / song you might hear on the radio is structure. Most songs you hear (on the radio / YouTube) have an arrangement that includes sections, where you will hear different and repeating forms through one piece of music.
The most popular song structure is the verse-chorus structure. Often, the verse / chorus structure is also called ABAB where the song cycles between verse and chorus. This is common with many Hip-Hop songs, where the verse (A) is spoken, and the Chorus (B) is sung. As a song moves from section A to section B, there is often a change in tempo, beat, or musical notes. Think about the Entrepreneur song, do you think it fits the verse/chorus structure? Do you notice changes between different song sections?
SIMPLE SONG STRUCTURE
VERSE
VERSE
CHORUS
CHORUS
A
A
B
B
Do you think Entrepreneur fits the verse / chorus structure?
Do you notice changes between different song sections?
Let's all come back together as a whole group and share your thoughts on the song structure in Entrepreneur.
Let’s learn more about these sections of a song and try to see if we can identify them in Entrepreneur. Write the term on page 18 in your Student Workbook.
Student Workbook page 22
DEFINITION
TERM
The section of the song that has the same lyrics and melody and repeated throughout the song between verses. This is your “Earworm”—what is most memorable from your song.
Think of your favorite song. What about the chorus sticks in your head?
CHORUS
Click to reveal the term
VERSE
This section completes the body of the song and provides variety between repeated choruses.
Verses generally share the same melody (with slight variations), but different lyrics. There are usually multiple verses during a song.
Click to reveal the term
Student Workbook page 22
But Entrepreneur (and many other songs) are often more complex than just two different repeating sections. Songs can also have more complex structures. A song could have a Bridge added toward the end to build up to the final chorus. Or, it could have an intro and outro section.
MORE COMPLEX SONG STRUCTURE
VERSE
CHORUS
VERSE
CHORUS
BRIDGE
CHORUS
A
B
A
B
C
B
INTRO
PRE-CHORUS
VERSE 1
CHORUS
PRE-CHORUS
BRIDGE
CHORUS
VERSE 3
VERSE 2
CHORUS
OUTRO
DEFINITION
TERM
This generally short section of the song has a different melody and lyric from any other section. It often is used toward the middle or end of the song to build up to the chorus.
Not every song has a bridge.
BRIDGE
Click to reveal the term
TRANSITIONS
Short passages of music that combine musical sections. The goal of the transition is to grab the listener’s attention and let them know a change is about to occur.
Some examples of transitions are crash cymbal, drum fill, track dropouts, melody variation, and risers.
Click to reveal the term
INTRO
OUTRO
Song sections that often contain only music, no words, and build the feeling of the song. These are used to open or close the song. Both intros and outros may use tempo and volume as methods to both build and fade mood in the song.
Click to reveal the term
ANALYZING THE STRUCTURE OF ENTREPRENEUR
Let’s now analyze the structure of “Entrepreneur”. As we listen to the song out loud, use the labels, intro, verse, chorus, bridge, and outro, to label the different parts of the song.
Let’s learn more about these sections of a song and try to see if we can identify them in Entrepreneur. Write the term on page 18 in your Student Workbook. Click on each box to reveal the correct answer or click the Reveal All button to show all the answers.
Student Workbook page 5
LYRICS
SECTION
Instrumental
INTRO
0:00-0:28
I am black ambition
I am always whisperin'
They keep tellin' me I will not
But my will won't listen
Gravity on a black man
With everything on his back and
His family and passion
If the doors ain't crackin'
VERSE
0:29-0:51
You gotta let go (let go)
If you wanna fly, take the leap
You gotta risk it all (risk it all)
Or there'll be lots of things you'll never see
You gotta let, let go
'Cause you never know
What's in store
Mr. Entrepreneur
CHORUS
0:52-1:13
In this position with no choice
A system imprison young black boys
Distract with white noise
The brainwashed become hype boys
Third eye dilate
You ain't supposed to make it off Section 8
Robbin' Peter just to pay Paul
Prepare to risk everything
VERSE
1:14-1:26
You need to let go (let go)
If you wanna fly, take the leap
You gotta risk it all (risk it all)
Or there'll be lots of things you'll never see
Remember, black is space
And it's the color of your face
There will be no sunny days
If Black went away
CHORUS
1:27-1:36
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Don't go chasin' waterfalls
Please stick to the drip that you're used to
They don't make 'em like they used to
VERSE
1:37-2:44
Uh, lies told to you
Through YouTubes and Hulus
Shows with no hues that look like you do
Black Twitter, what's that?
When Jack gets paid, do you?
For every one Gucci, support two FUBU's
Sippin' Crip-a-Cola
Consumer and a owner
'Til we all vertically integrated from the floor up
D'Ussé pour up
Sip Ace 'til I throw up
Like gang signs, 'cept I bang mines for both ya
Serial entrepreneur, we on our own
Stop sittin' around waitin' for folks to throw you a bone
If you can't buy the building, at least stock the shelf (word)
Then keep on stacking 'til you stocking for yourself, uh
See everything you place after black
Is too small a term to completely describe the act
Black nation, Black builder, Black entrepreneur
You in the presence of Black excellence and I'm on the board, Lord
VERSE
2:44-3:30
Black man, Black man, Black man (ayy, Lord, Lord, Lord, Lord, Lord)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man (God, God, God, ayy, God, ayy, God)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man (Lord, yuh, God)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man
OUTRO
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Instrumental
3:30-4:30
Let's discuss as a class what you noticed in each section of the Entrepreneur song.
What did you notice about the sections of the Entrepreneur Song? Did they follow a specific order?
ANSWER
Click to reveal the answer
Intro, outro, bridge, repeating sections
Did you hear repetition of melody (musical sounds) or lyrics within the song? Why do you think songs include repeating sections?
ANSWER
Repetition hooks the listener, gets the song in the listener's head, earworm
Click to reveal the answer
Did you hear a contrast between the verse and the chorus? Why is there contrast between sections?
ANSWER
To capture the attention of the listener, add variety to the song
Click to reveal the answer
STRUCTURE D’UNE CHANSON
Nous avons appris que chaque personne joue un rôle. Maintenant, nous allons voir que chaque partie d’une chanson possède sa propre utilité. Je vais ouvrir le script “Your Voice is Power” de (choisir un élève pour l’exemple) dans EarSketch. Quand je vais exécuter le script, écoutez le code. En écoutant, pensez à la musique et posez-vous ces questions:
Le code ressemble-t-il à une chanson que vous pourriez entendre à la radio/sur YouTube? Si ce n’est pas le cas, que manque-t-il? Qu’est-ce qui constitue une chanson/composition musicale? Qu’est-ce qui fait qu’un morceau de musique est une composition plutôt qu’un ensemble de quelques notes?
La différence majeure entre votre code et une composition musicale ou une chanson à telle que vous pourriez l’entendre à la radio, c’est la structure. La plupart des chansons que vous entendez (à la radio ou sur YouTube) sont arrangées en sections, où vous entendrez des parties différentes et répétitives au sein d’un seul morceau de musique.
La structure de la chanson la plus populaire est la structure couplet-refrain. Souvent, la structure couplet/refrain est également appelée ABAB, car la chanson alterne entre couplet et refrain. C’est le cas de nombreuses chansons hip-hop, où le couplet (A) est plutôt parlé et le refrain (B) est quant à lui chanté. Lorsqu’une chanson passe de la section A à la section B, il y a souvent un changement de tempo, de rythme ou de notes de musique. Pensez à la chanson Entrepreneur, pensez-vous qu’elle suit la structure couplet/refrain? Remarquez-vous des changements entre les différentes sections de la chanson?
LA STRUCTURE D'UNE CHANSON SIMPLE :
COUPLET
COUPLET
REFRAIN
REFRAIN
A
A
B
B
Pensez-vous qu'Entrepreneur correspond à la structure couplet/refrain?
Remarquez-vous des changements entre les différentes sections de la chanson ?
Partagez vos pensées et réactions avec toute la classe.
Apprenons à mieux connaître les sections d’une chanson et essayons de voir si nous pouvons les identifier dans Entrepreneur. Ajoutez les termes à la page 24 de votre cahier d'élève..
Student Workbook page 24
DÉFINITION
TERME
La section d’une chanson dont les paroles et la mélodie sont répétées tout au long de la chanson entre les couplets. C’est cet air qui « reste dans la tête », c’est-à-dire la partie la plus mémorable de la chanson.
Penser à vous chanson préférée: Quel refrain reste dans vos tête?
REFRAIN
Cliquez pour montrer le terme
COUPLET
Cette section complète le corps d’une chanson et apporte de la variété entre chaque répétition du refrain.
Les couplets partagent généralement entre eux la même mélodie (avec de légères variations), mais des paroles différentes. Il y a souvent plusieurs couplets dans une chanson.
Cliquez pour montrer le terme
Mais Entrepreneur et beaucoup d’autres chansons sont souvent plus complexes que deux sections différentes qui s’alternent. Les chansons peuvent aussi avoir des structures plus complexes. On peut ajouter un pont à la fin d’une chanson pour former le refrain final. De plus, on peut également trouver une section intro et outro.
STRUCTURES DE CHANSONS PLUS COMPLEXES
COUPLET
REFRAIN
COUPLET
REFRAIN
PONT
REFRAIN
A
B
A
B
C
B
INTRO
PRE-CHORUS
VERSE 1
CHORUS
PRE-CHORUS
BRIDGE
CHORUS
VERSE 3
VERSE 2
CHORUS
OUTRO
Student Workbook page 24
DÉFINITION
TERME
Cette section généralement courte d’une chanson a une mélodie et des paroles différentes de toutes les autres sections. Il est souvent utilisé vers le milieu ou la fin d’une chanson afin de préparer l’arrivée du refrain.
Cette section généralement courte de la chanson a une mélodie et des paroles différentes de toutes les autres sections. Le pont est souvent utilisé vers le milieu ou la fin de la chanson avant d’arriver au refrain. Toutes les chansons n’ont pas nécessairement de pont.
PONT
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TRANSITIONS
Courts passages de musique qui combinent des sections musicales. L’objectif de la transition est d’attirer l’attention de l’auditeur/auditrice et de lui faire savoir qu’un changement est sur le point de se produire.
Ce sont de courts passages de musique qui combinent des sections musicales. L’objectif de la transition est d’attirer l’attention de l’auditeur et de lui faire savoir qu’un changement est sur le point de se produire. Quelques exemples de transitions sont la cymbale crash, le drum fill, les track dropouts, la variation de mélodie et les risers.
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INTRO
OUTRO
Des sections de chansons qui ne contiennent souvent que de la musique, sans paroles, et qui établissent la sensation de la chanson. Elles sont utilisées pour ouvrir ou fermer la chanson. Les intros et les outros peuvent utiliser le tempo et le volume comme méthodes pour bâtir et estomper l'ambiance de la chanson.
Ce sont des sections de la chanson qui ne contiennent souvent que de la musique, pas de paroles, et qui participent à étoffer le sentiment général qui se dégage de la chanson. Elles servent à ouvrir et à fermer la chanson. Dans l’intro et l’outro, le tempo et le volume peuvent varier afin d’amener ou au contraire effacer petit à petit l’ambiance dans la chanson.
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DÉFINIR LA STRUCTURE DE «ENTREPRENEUR»
Analysons maintenant la structure de Entrepreneur. Je vais vous faire écouter la chanson, et je veux que vous utilisiez les étiquettes intro, couplet, refrain, pont et outro pour distinguer les différentes parties de la chanson.
Écoute la chaonson. Vous trouverez ci-dessous le minutage des sections de la chanson. Vous pouvez arrêter la chanson à un moment donné et revoir la section (activité de classe) ou laisser les élèves écouter la chanson jusqu’au bout avant de la revoir.
Consultez les paroles d'Entrepreneur aux pages 18 et 19 de vous cahier. Diffusez la chanson pendant que vous lisez les paroles. Suivre les instructions pour identifier et étiqueter les différentes sections de la chanson.
Carnet de l'élève page 25
PAROLES
SECTION
PAROLES
SECTION
Portion instrumentale
INTRO
0:00-0:28
I am black ambition
I am always whisperin'
They keep tellin' me I will not
But my will won't listen
Gravity on a black man
With everything on his back and
His family and passion
If the doors ain't crackin'
COUPLET
0:29-0:51
You gotta let go (let go)
If you wanna fly, take the leap
You gotta risk it all (risk it all)
Or there'll be lots of things you'll never see
You gotta let, let go
'Cause you never know
What's in store
Mr. Entrepreneur
REFRAIN
0:52-1:13
In this position with no choice
A system imprison young black boys
Distract with white noise
The brainwashed become hype boys
Third eye dilate
You ain't supposed to make it off Section 8
Robbin' Peter just to pay Paul
Prepare to risk everything
COUPLET
1:14-1:26
You need to let go (let go)
If you wanna fly, take the leap
You gotta risk it all (risk it all)
Or there'll be lots of things you'll never see
Remember, black is space
And it's the color of your face
There will be no sunny days
If Black went away
REFRAIN
1:27-1:36
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Don't go chasin' waterfalls
Please stick to the drip that you're used to
They don't make 'em like they used to
PONT
1:37-2:44
Uh, lies told to you
Through YouTubes and Hulus
Shows with no hues that look like you do
Black Twitter, what's that?
When Jack gets paid, do you?
For every one Gucci, support two FUBU's
Sippin' Crip-a-Cola
Consumer and a owner
'Til we all vertically integrated from the floor up
D'Ussé pour up
Sip Ace 'til I throw up
Like gang signs, 'cept I bang mines for both ya
Serial entrepreneur, we on our own
Stop sittin' around waitin' for folks to throw you a bone
If you can't buy the building, at least stock the shelf (word)
Then keep on stacking 'til you stocking for yourself, uh
See everything you place after black
Is too small a term to completely describe the act
Black nation, Black builder, Black entrepreneur
You in the presence of Black excellence and I'm on the board, Lord
COUPLET
2:44-3:30
Black man, Black man, Black man (ayy, Lord, Lord, Lord, Lord, Lord)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man (God, God, God, ayy, God, ayy, God)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man (Lord, yuh, God)
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man
OUTRO
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Black man, Black man, Black man
Instrumental
3:30-4:30
Après avoir révélé les sections de la chanson, discuter les questions suivantes:
Qu’avez-vous remarqué dans les sections de la chanson Entrepreneur? Ont-elles suivi un ordre précis?
RÉPONSE
Lintro, l’outro, le pont, les sections qui se répètent
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Avez-vous entendu une répétition de la mélodie (sons musicaux) ou des paroles dans la chanson? Pourquoi pensez-vous que les chansons comportent des sections répétées?
RÉPONSE
La répétition accroche l’auditeur, lui met la chanson dans la tête
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Avez-vous entendu un contraste entre le couplet et le refrain? Pourquoi y a-t-il un contraste entre les sections?
RÉPONSE
Pour attirer l’attention de l’auditeur, ajouter de la variété à la chanson
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PLAN YOUR SONG
It’s time to transform our code into a song. How do we do this without writing lines and lines of code? We already have ~40 lines of code and we only coded sixteen measures. Imagine you want to code a 2 minute song --- you might end up with 150 lines of code! Woah-- that is exhausting to think about.
Mike is feeling the same way. He is ready to finish the whole song of Entrepreneur, but needs Chalece to show him how to do it... so he is not coding all day. Watch the video to learn about the coding magic of “Custom Functions” to provide structure to your song.
Let's listen to Mike and Chalece show us how to create structure to our song.
Song Structure
4:59
Wasn’t that amazing? Chalece was able to define her own functions to create a verse and a chorus without writing lines and lines of code. Now, it is our turn to practice writing these custom functions in EarSketch. You have already used many functions in EarSketch, such as fitMedia(), setTempo (), but now you will actually create your own functions.
Add the following key term to your toolbox on page x in your Student Workbook.
Student Workbook page 24
DEFINITION
TERM
Written by the programmer to accomplish a specific task, often a task that must be done more than once.
CUSTOM FUNCTIONS
Click to reveal the term
Custom functions are an effective way to code sections, helping to avoid repetitive code Functions are named by the programmer, can have any number of inputs (arguments), and can be called anywhere in a script. Functions not only make your code shorter, it gives you the opportunity to create complex code that can be repeated easily without error.
Look at the example function below. All functions need to be defined and include inputs. You will need to place a colon at the end of your function and then indent your tracks(code) below the function.
function name
inputs
colon
indented
function body
Programmer decides on
function name
(verse, chorus, sectionA)
Functions need to be
defined
and
include
inputs
Must have a
colon
at the end of the
function
Body of function
(tracks / code)
needs to be
indented
CALLING YOUR FUNCTION
After you section your song, you will call those custom functions. What does it mean to call your custom functions? This is when you tell the computer to play the verse or chorus (or intro etc) on specific measures.
function
inputs
starting measure
ending measure
If you want your verse to play measures 1-5, you call will be: verse(1, 5). Remember Mike’s advice -- each verse or chorus plays in multiples of 4 (call it for 4 or 8 measures).
CODING CUSTOM FUNCTIONS IN EARSKETCH
We are now going to create a section together in EarSketch using a custom function. For the competition submission, students should have two custom functions and list their calls.
Follow along in EarSketch on your browser and create the "verse" section / function together.
1
Find the label / comment #verse in your script.
2
Define the function verse - type def verse
3
Add your inputs. The inputs for this function will be the start measure and end measure. We will name these inputs start, end in this function. Add your colon and click to the next line to indent
4
Look at your tracks - fitMedia() functions that you already coded. Think about which tracks you would like in your first verse. Move each fitMedia() under the def verse(start, end): . Remember to indent each fitMedia() under your custom function.
5
Change your fitMedia() measure parameters. Delete the last two numbers in each function and replace them with the words, start,end.
6
After you have moved all of fitMedia() to your custom function, click return to call your function. Your code will no longer be indented. Type verse(1,5) click return, type verse(6,10). We recommend calling each function in multiples of 4.
7
Run your script. Do you have two verses?
8
Define another section - chorus using custom functions. Follow the same steps above to code def chorus . Remember to choose sounds that will add contrast and variety to your song.
CONGRATULATIONS!
You have now transformed your cool beats into a song. Continue to add custom functions to lengthen your songs and add more variety. Keep remixing and building your code.
You should have at least 2 custom functions - a verse and a chorus.
Want to include more? You can also create transitions between your verse and chorus by using a one measure sound clip using fitMedia() or add an intro, bridge, or outro.
READY for a CHALLENGE?
Custom Functions with staggered start and end measures:
If you want to stagger the start and end of their measures when writing your custom functions, you can easily do this using addition and subtraction with measure numbers (e.g., start +1 or end-1). See below for the example of a custom function with tracks that have different starting and ending measures. The first set of code shows the verse with hard coded staggered measure numbers. The second codes the same tracks with a custom function.
Staggering sounds can help you create variations within a custom function. In the example, the drums play from the start until the end of the section. The bass sound starts one measure (start+1) after the beginning of the verse and ends with the section. The vox sound starts at the beginning of the verse and ends one measure before the section ends. The vox1 sound begins two measures after the beginning of the section and ends two measures after the section ends.
Inserting Transitions
Use the following EarSketch Chapters to explore how to code transitions between their song sections.
-
-
PLANIFIEZ VOTRE CHANSON
Il est temps de transformer notre code en chanson. Comment faire sans écrire des lignes et des lignes de code? Nous avons déjà environ 40 lignes de code et nous n’avons codé que seize mesures. Imaginez que vous vouliez coder une chanson de 2 minutes... vous pourriez vous retrouver avec 150 lignes de code! Waouh... c’est épuisant rien que d’y penser.
Mike ressent la même chose. Il est prêt à finir la chanson Entrepreneur, mais il a besoin que Chalece lui montre comment faire... pour ne pas devoir coder toute la journée. Regardez la vidéo pour en savoir plus sur la magie de la programmation et les “fonctions personnalisées” pour donner une structure à votre chanson.
Écoutons Mike et Chalece nous montrer comment créer des structures pour notre chanson.
Structure d'une chanson
4:59
Incroyable, non? Chalece a pu définir ses propres fonctions pour créer un couplet et un refrain sans écrire des lignes et des lignes de code. Maintenant, c’est à notre tour de nous entraîner à écrire ces fonctions personnalisées dans EarSketch. Vous avez déjà utilisé de nombreuses fonctions dans EarSketch, telles que fitMedia(), setTempo(), mais vous allez maintenant créer vos propres fonctions.
Ajoutez le terme à la page 27 de votre cahier d'élève.
Carnet de l'élève page 27
DÉFINITION
TERME
Fonctions écrites par le programmeur pour accomplir une tâche précise, souvent une tâche qui doit être effectuée plus d’une fois.
FONCTIONS PERSONNALISÉES
Cliquez pour montrer le terme
Les fonctions personnalisées sont écrites par le programmeur pour accomplir une tâche spécifique, souvent une tâche qui doit être effectuée plus d’une fois. Les fonctions personnalisées permettent de coder des sections, ce qui permet d’éviter les répétitions de code. Les fonctions sont nommées par le programmeur, peuvent avoir un nombre quelconque d’entrées (arguments) et peuvent être appelées n’importe où dans un script. Les fonctions ne font pas que raccourcir votre code, elles vous donnent aussi la possibilité de créer un code complexe qui peut être répété facilement sans erreur.
Regardez la fonction d’exemple suivant. Toutes les fonctions doivent être définies et inclure des entrées. Vous devrez placer deux-points à la fin de votre fonction et ensuite indenter vos pistes (code) sous la fonction.
nom de la fonction
paramètres
« : »
indenté
Le corps de la fonction
Le programmeur décide du
nom de la
(couplet, refrain, sectionA)
fonction
Les fonctions doivent être
définies
et inclure des
paramètres.
et
Doit comporter
« : »
à la fin de la
fonction
Le corps de la fonction
(pistes/code)
doit être
indenté
DÉFINIR VOTRE FONCTION
Après avoir sectionné votre chanson, vous appellerez ces fonctions personnalisées.» Que signifie «appeler vos fonctions personnalisées? » C’est lorsque vous demandez à l’ordinateur de jouer le couplet ou le refrain (ou l’intro, etc.) sur des mesures spécifiques.
function
inputs
starting measure
ending measure
Si vous voulez que votre couplet joue les mesures 1 à 5, votre appel sera: verse(1,5). Rappelez-vous du conseil de Mike: chaque couplet ou refrain se joue en multiples de 4 (appelez-le pour 4 ou 8 mesures).
CODAGE DES FONCTIONS PERSONNALISÉES DANS EARSKETCH
Nous allons maintenant créer ensemble une section dans EarSketch en utilisant une fonction personnalisée.» Pour leur participation au concours, les élèves doivent inclure deux fonctions personnalisées et dresser la liste de leurs appels.
Suivez les instructions dans votre cahier (ou sur la diapositive) pour coder avec moi dans EarSketch.
1
Trouve l’étiquette #verse dans ton script.
2
Définis la fonction « verse » en écrivant def verse
3
Ajoute tes entrées (inputs). Cette fonction aura besoin de deux entrées, soit la mesure de départ et la mesure de fin. Pour cette fonction, nous allons nommer ces entrées « start » et « end » Ajoute les deux points et clique sur la ligne suivante pour faire un retrait.
4
Jette un coup d’œil à tes pistes, c’est-à-dire aux fonctions « fitMedia () » que tu as programmées auparavant. Songe aux pistes que tu aimerais entendre dans ton premier couplet. Déplace chaque fonction « fitMedia() » sous la ligne « def verse(start, end) : ». Souviens-toi de faire un retrait au début de chaque ligne « fitMedia() » située sous ta fonction personnalisée.
5
Modifie les paramètres de mesure dans les fonctions « fitMedia() ». Supprime les deux derniers chiffres dans chaque fonction et remplace-les par les mots « start » et « end ».
6
Après avoir placé toutes tes fonctions « fitMedia() » sous ta fonction personnalisée, clique sur « retour » pour appeler ta fonction. Les retraits au début des lignes de codes disparaîtront. Écris verse(1,5), clique sur « retour », puis écris verse(6,10). Nous te recommandons d’appeler chaque fonction par multiples de 4.
7
Exécute ton script. As-tu deux couplets?
8
Dans ce cas, définis une autre section comme étant le refrain (chorus) à l’aide d’une fonction personnalisée. Reprends les consignes ci-dessus pour programmer « def chorus ». Assure-toi de choisir des extraits sonores qui ajouteront de la variété et des contrastes à ta chanson.
BRAVO!
Vous avez transformé vos sons en une véritable chanson. Continuez à ajouter des fonctions personnalisées pour l’allonger et ajouter plus de variété. Continuez à remixer et à construire votre code.
Vous doivent avoir un couplet et un refrain.
Vous peuvent également créer une intro, un pont et/ou une outro. Inclure des transitions entre vos couplets et vos refrain. Il peut s’agir d’un clip sonore à mesure unique utilisant une fonction fitMedia(), il n’a pas besoin d’être inclus dans une fonction personnalisée. Dans la section optionnelle/avancée, nous avons inclus plus d’informations sur les options de transition et sur la façon d’inclure des mesures échelonnées dans les fonctions personnalisées.
PRÊT pour un DÉFI?
Fonctions personnalisées avec des mesures de début et de fin décalées:
Si vos élèves veulent échelonner le début et la fin de leurs mesures lors de la rédaction de leurs fonctions personnalisées, ils peuvent le faire facilement en utilisant l’addition et la soustraction avec des nombres de mesures (ex. Start +1 or end-1). Voir ci-dessous l’exemple de fonction personnalisée avec des pistes qui ont des mesures de début et de fin différentes. La première série de code montre le couplet avec des numéros de mesure programmés en dur et échelonnés. Le second code les mêmes pistes avec une fonction personnalisée.
Insérer des transitions:
Utilisez ces chapitres de EarSketch pour découvrir comment coder les transitions entre les sections de leur chanson.
-
-
AWESOME
work today! We learned how songs have many different parts and that each serves a purpose -
just like how there are different types of roles we can all play in the work to promote racial equity. This will help us later in
the challenge. To close out today, we have a quick exit ticket on Google Forms. Complete that and see you next time!
MERCI
pour votre superbe travail aujourd’hui! Nous avons appris que les chansons sont composées de
nombreuses parties différentes et que chacune d’entre elles a un but, comme autant de rôles différents que nous pouvons tous jouer pour promouvoir l’équité raciale. Cela nous aidera plus tard à relever le défi. Pour clore la journée, vous trouverez un rapide questionnaire post-atelier sur Google Forms. Remplissez-le, et à demain!